Kunst en zingeving in een onttoverde wereld (1924 - 1931)
Ons voormalig bestuurslid Ewald Peters, mede initiatiefnemer van de tentoonstelling, leidt ons rond in deze expo.
De avant-garde is – na de barok – de boeiendste artistieke periode die we in onze contreien hebben gekend. De expo focust op een onderbelicht kenmerk van de historische avant-garde: haar gelovige dimensie.
Een momentum van hoop en vernieuwing voor katholieke Vlaamse schrijvers, kunstenaars en architecten. Zo kan De Pelgrim omschreven worden. De kunstenaarsvereniging werd in 1924 opgericht door de architect Flor Van Reeth en de schrijvers Felix Timmermans en Ernest Van der Hallen. In tijden van doorgedreven modernisering en met het trauma van de Eerste Wereldoorlog vers in het geheugen streefden de leden naar een eigentijdse verdieping van hun christelijke geloofsleven.
Vaak knoopten ze aan bij de internationale avant-garde, die na het failliet van de burgerlijke maatschappij een nieuwe wereld wilde vormgeven. Maar evengoed, en tegelijkertijd, toonden geestelijke en artistieke rolmodellen uit vervlogen tijden – van Ruusbroec en Franciscus tot Bruegel en de Vlaamse primitieven – hun de weg naar verinnerlijking en naar de wortels van hun Vlaamse zelfbewustzijn.
De tentoonstelling herontdekt het (internationale) netwerk van De Pelgrim en de religieuze gemeenschapskunst van het interbellum.